Asta Rakentaja 2018 messuilla esiteltiin talopakettien tulevaisuus Digitaalinen Asuntoikkuna

Edellisenä viikonloppuna Tampereen Messukeskuksessa kävi kova kuhina. Käynnissä oli Asta Rakentaja messut vuosimallia 2018. Menossa mukana oli myös Huoneistostudio, sillä rakennusalan messut tarjosivat mainion tilaisuuden tavata kerralla monia talovalmistajia sekä esitellä uuden teknologian hyötyjä suoraan kuluttajille.

Hieman jopa yllättävää oli se, että messuilla kyseltiin rakennusalan vaikuttajien toimesta suoraan onko meillä kiinnostusta ottaa uutta sijoittajaa mukaan. Pidän sitä ennen kaikkea hyvänä indikaattorina sille, että rakennusalalla ollaan vakuuttuneita meistä ja meidän tuotteiden tarpeellisuudesta. – Atte Miikkulainen

Huoneistostudiolla oli messuille kaksi selkeää agendaa. Uuden esitystekniikan eli Digitaalisen Asuntoikkunan lanseeraus sekä sen ympärille tehtävä markkinatutkimus.

Uusi esitystekniikka Digitaalinen Asuntoikkuna mahdollistaa uudiskohteiden asuntoesittelyt ajasta ja paikasta riippumatta, esimerkiksi messuilla sekä erilaisissa rakentajien esittelypisteissä.

Rakentajien selkeästä tarpeesta alkunsa saanut kehityshanke sai messuilla arvoisensa vastaanoton. Kiitosta tuli erityisesti siitä, että näyttölaitteita näki ja pääsi kokeilemaan messuilla. Innovatiivinen pilottihanke tarjosikin selkeästi kaivatun tuulahduksen asuntomyynnin tulevaisuudesta ja keräsi ympärilleen uteliasta yleisöä.

Ihmiset olivat selvästi ilahtuneita siitä, että kaivattu helpotus elämään on vihdoin saatavilla. Enää ei ole pakko tyytyä mustavalkoisiin pohjakuviin ja muutamiin havainnekuviin, vaan kuluttajan on mahdollista päästä tutustumaan myytävään, vaikkakin vielä rakentamattomaan, kohteeseen kokonaisuudessaan virtuaalisesti. – Atte Miikkulainen

Samaan aikaan rakennusliikkeet tuntuivat jakautuvan kuitenkin kahtia; toiset olivat halukkaita sopimaan heti tapaamisia ja halusivat edetä asioissa nopeasti, kun taas toiset pitivät kovasti kiinni “kyllä ne ihmiset ostavat vanhallakin tavalla” ajattelumallista.

Uskon, että on murroksen aika, jossa osa erottuu edukseen ja osa menettää markkinaosuuttaan aliarvioidessaan asiakkaitaan ja heidän tarpeitaan. – Atte Miikkulainen

Kaiken kaikkiaan messut sujuivat siis erittäin hyvin ja saimme toivomaamme palautetta uudesta näyttötekniikasta. Ja eikös se niin ole, että jos joku ei laita vastaan, niin ei muutosta ole tapahtumassakaan.

Kiitos vielä kaikille osastollamme käyneille ja toivottavasti näemme Asta Rakentaja messuilla taas ensi vuonna uudelleen!