“Tällaista uuden asunnon ostaminen pitäisi oikeasti olla” – Pirkan Laaturakenne Oy loikkasi asuntomyynnin tulevaisuuteen

Kun Lempäälän alueelle rakennetaan uusia asuntoja, asialla on usein Pirkan Laaturakenne. Jo 25 vuotta yhtiö on nostattanut taloyhtiön lähes joka vuosi ja jatkossa tahti aiotaan pitää samana.

– Täällä ollaan aina pyritty olemaan kehityksen kärjessä niin tekniikan, materiaalien kuin markkinoinninkin osalta. Laaturakenne oli mm. yksi ensimmäisiä yhtiöitä, joka alkoi käyttää värillisiä julkisivujen mallinnuskuvia myyntimateriaaleissa parikymmentä vuotta sitten. Silloin muut vielä myivät mustavalkoisilla arkkitehtikuvilla, Alanen sanoo.

Työn jälki, siis käytännössä asuntojen laatu on ollut ja on myös jatkossa kaiken tekemisen kulmakivi.
– Me emme halua lähteä tekemään tulosta tinkimällä materiaalikustannuksista tai asuntojen varustelusta. Toki se tarkoittaa, että myös asuntojen hinta on ehkä hieman keskitasoa korkeampi, mutta me uskotaan, että ihmiset ovat valmiita myös maksamaan asumismukavuudesta.

Korkean laadun tarjoaminen on tietenkin ammattiylpeyttä, mutta Alanen haluaa rakentaa myös samalla yrityksen imagoa edelleen. Luonnollisesti asunnon ostajien kautta sana kiirii, mutta iso osa maineen kasvattamista on myös suunnitelmallinen panostus laadukkaisiin markkinointimateriaaleihin.
– Haluamme olla edelläkävijöitä ja tarjota asiakkaille enemmän kuin muut. Siksi Huoneistostudion tarjoamiin mahdollisuuksiin tarttuminen oli päivänselvä vaihtoehto, Alanen alleviivaa.

Kokonaispaketista enemmän apuja ja tuloksia

Pirkan Laaturakenne valitsi Huoneistostudion tarjonnasta kokonaispaketin, jossa mukaan tuli myös välitysliike. Huom! – Pirkanmaan laatuvälitys Oy otti vastuulleen asuntojen myynnin. Samalla mukaan tuli rutkasti taitoa hyödyntää Huoneistostudion tuottamia materiaaleja. Kokonaispaketti toi uudelle yrittäjälle myös paljon apua uuden kohteen suunnitteluun, markkinointiin ja myyntiin.
– Ennen ennakkomarkkinoinnin aloittamista keskustelimme välitysliikkeen kanssa mm. siitä, millaiset asunnot menisivät parhaiten kaupaksi. Tämän perusteella tehtiinkin muutoksia pohjiin ja parempaan suuntaan mentiin. Myös hinnoitteluun ja markkinointiprosessiin saatiin arvokasta näkemystä, Alanen kiittelee.

Projektin alkuvaiheessa Huoneistostudio rakensi markkinointimateriaalisuunnitelman, eli käytännössä listan siitä, millaisia materiaaleja kannattaisi tuottaa ja mihin niitä käytettäisiin. Alasen mukaan tämä auttoi valtavasti varsinkin siksi, että hänellä ei ollut kokemusta tällaisesta toteutuksesta aikaisemmin.
– Tämä oli minulle aivan uutta enkä siten osannut edes ajatella mikä olisi mahdollista. Siksi Huoneistostudion erinomainen suunnitelma oli meille todella arvokas. Siinä oli kaikki tarpeellinen eikä mitään liikaa.

“Myydään koteja, ei kuvia”

Merkittävä uudistus koko markkinointi ja myyntiprosessiin olivat koko kolmikon yhteistyössä luomat kolme tyyliä, joiden pohjalta Huoneistostudio tuotti kuvat, videot ja mallinnukset. Nämä näkyvät myös esimerkiksi kohteen komeassa esitteessä.
– Tyypillisesti näin tarkasti asioita ei vielä tässä ennakkomarkkinoinnin vaiheessa suunnitella, mutta juuri tästä on tullut paljon kiitosta potentiaalisilta asunnonostajilta. He ovat ihastelleet, kuinka pitkälle olemme asiat jo miettineet. Tätä toki hankaloittaa se, että esimerkiksi kalustetoimittajia ei ole tässä vaiheessa vielä valittu, mutta ainakin tässä tapauksessa kaikki sujui mainiosti, Alanen toteaa.

Kuvat ovat tärkeä osa asuntomarkkinointia, mutta olemassa olevien asuntojen valttina on se, että asiakas pääsee itse kävelemään mahdolliseen uuteen kotiinsa. Kun uudiskohteita on myyty pelkillä havainnekuvilla, on se tarkoittanut melkoista vaatimusta asiakkaalle. Moni ei pysty esimerkiksi pohjakuvan perusteella hahmottamaan millainen tilasta oikeasti tulee. Mallinnuksissa ja etenkin pelimallissa tilanne muuttuu dramaattisesti.
– Nyt tilanne on se, että kuvien sijaan myymme sitä asuntoa. Potentiaalinen ostaja pääsee tilojen hahmottamisen sijasta miettimään vapaasti esimerkiksi materiaaleja. Tällaista uuden asunnon ostaminen pitäisi oikeasti olla.

Jatkoa seuraa

Yhteistyö kaikkien kolmen tahon kesken sujui Alasen mukaan mainiosti. Erityistä kiitosta saavat Huoneistostudion nopeus, joustavuus sekä yhteydenpito, kun kiireen takia kuvia toteutettiin tipottain ja välillä todella tiukalla aikataululla. Huoneistostudion materiaalien laatua Alanen hehkuttaa myös varauksetta.
– En osaa ajatella miten ne voisivat olla parempia! Myös asiakkaat ovat kiitelleet niiden laatua, eli myydessään asuntoa ne myös kohentavat yrityksen imagoa.

Tyypillisesti tämän tasoisten materiaalien tuotanto on ollut mahdollista vain rakennusalan jäteille, mutta nyt se on myös pienempien rakennusliikkeiden ulottuvilla. Tähän antaa mahdollisuuden Huoneistostudion ja Huom! Tampereen yhteiskonsepti.
– Yksinään emme varmaankaan olisi lähteneet noita materiaaleja tuottamaan, mutta välittäjäyhteistyö ratkaisi tilanteen. Näin saimme vielä enemmän apuja ja säästin itse paljon aikaa. Tässä projektissa emme saaneet kaikkea hyötyä irti, koska Huoneistostudio tuli mukaan projektiin vasta sen verran myöhäisessä vaiheessa. Silti olemme saaneet loistavia tuloksia ja ne varmasti vielä paranevat seuraavalla kerralla, kun saadaan yhteistyö ajoissa liikkeelle. Ja seuraava kerta tulee aivan taatusti, Alanen painottaa.